lauantai 17. lokakuuta 2009

Vesisadetta, kylmää ilmaa ja herkuttelua.

Säät ovat hieman vaihtelevia täällä tähän aikaan vuodesta, viikko sitten parhaimmillaan lämpötila oli päälle 20°C, eilen ja tänään n. 4°C joten vaatetta piti pukea hieman enemmän päälle. Eilen torstaina satoi vettä, tarkoitus oli vierailla vapaudenpatsaalla, kiertää metropolitan museum of art ja museum of sex mutta vapaudenpatsaan jätimme väliin sateen takia ja museoissa menikin sitten koko päivä, välillä kävimme hampurilaiset mukavassa dinerissa nimeltä The Prime burger (5 E. 51st. Street) syömässä. Illalla väsytti sen verran että jaksoimme vain käydä hakemassa leivät aasialaisesta delistä Xie Xie ja muutamat oluet kulmakaupsta. Oli muuten hyvä "leipä" vietnamise bbq beef, liha oli todella mureaa. Tänään perjantaina aamupalan jälkeen suuntasimme metrolla manhattanin eteläkärkeen battery parkiin, josta ostimme 12$ liput saarelle jossa vapauden patsas (liberty island) sijaitsee. Nopea kierros vapaudenpatsaan ympäri ja pakolliset kuvat otettuamme jonotimme takaisin lauttaan joka suuntasi seuraavaksi ellis islandin maahanmuuttomuseoon, tämän jätimme kuitenkin väliin ja menimme lautalla takaisin battery parkiin. Battery parkista suuntasimme wall streetin kautta chinatowniin jossa parit tuliaiset ostimme ja jatkoimme matkaa little italyyn syömään. Ruokapaikan olimme miettineet jo etukäteen, paikan nimi oli Lombardi's amerikan ensimmäinen pizzeria. Otimme 18" pizzan pepperonilla, lihapullilla, oliveilla ja paprikalla. Kyytipojaksi kannullinen olutta, maistuva setti oli ja nälkä ei jäänyt. Syötyämme suuntasimme seuraavaan ruokapaikkaan Katz deliin joka on palvellut vuodesta 1888, josta otimme iltapalaleivät mukaan ja metroilimme hotellille . Tuosta metrolla matkustamisesta sen verran, todella helppoa on tässä kaupungissa metrolla liikkua, ainut ongelma on metrosta poistuminen: kannattaa katso ulostullessa minkä ilmansuunnan kulmassa on esim. north-west (pohjois-länsi), muuten on vaikea tietää missä on itä tai länsi (vaihtoehtoisesto pohjoinen tai etelä). Kompassi olisi varmaan hyvä lisavaruste.